tiistai 16. kesäkuuta 2015

puzzle

Näin se vain menee.

Nokin kanssa vietettiin mitä mainioin viikonloppu Oulussa. Nokin seurana oli liki tärppipäiväinen Mökö, jonka kanssa Nokilla ei ollut oikeastaan pienintäkään romanssinpoikasta. Mahtuivat nukkumaan samassa sängyssä ja odottamaan kisavuoroaan samassa takakontissa. Yksi suukko taidettiin parivaljakon kesken vaihtaa, muuten  pysyttiin äärimmäisen platonisella linjalla.

Mukana oli myös ihanainen Kaija -bc-vauva, jolle Noki kaikin käytössään olevin keinoin yritti pitää kuria - siinä onnistumatta. Kaija totesi muutamassa minuutissa, että Nokin pörinät ja ärinät ovat vain rumalla äänellä lausuttuja "etsä viitsisi" -höpinöitä ja hakeutui Nokin eteen kerta toisensa jälkeen mielistelemään. 

Ja sitten palattiin kotiin. 

Kola ja Pika olivat yrittäneet pitää keskenään yllä laumarauhaa kolmen päivän ajan. Ja hitsi että se onkin vaikeaa: Kolaa oli alkanut ärsyttää Pika. Pikaa oli alkanut ärsyttää ja jännittää Kolan ärsytys. Niinpä minua ja Nokia vastaan tuli elin otsassa ja hermot kiristyneinä parivaljakko Kola&Pika. Eivät ne tapelleet ja mahtuivat aivan hyvin saman katon alle ja samaan huoneeseen, mutta ilmiselvästi ilmapiiri oli nihkeä.

Noki tanssahteli kiristyneeseen ilmapiiriin, jurrasi ja pörräsi Pikkarille ja muistutti, että "minä olen minä ja minulla on minun apulaisseriffin asema tässä laumassa" (ja johon Pikkari vastasi jurraten ja murraten, että "älä urputa mulle kyllä mä sut ja sun asemasi muistan"), korvat hulmuten ja mielistelykiemurassa suihki Kolan ympärillä ja hetkessä se oli laskenut rauhan Pikan ja Kolan välille. Aikaa tähän kului ehkä vartin verran. 

Noki on se neutraloiva voima, joka pitää palapelini kasassa. Pika ei osaa suhtautua ärsyyntyneeseen Kolaan, eikä todellakaan osaa rauhoitella tilannetta. Pika hermostuu ja alkaa valmistautua siihen, että tästä tulee vielä riita. Kola ei osaa suhtautua siihen, että Pika ei alakaan mielistellä tai muutu henkisesti pieneksi kiltiksi ja vaarattomaksi hiireksi, niin kuin Noki tekee. Niinpä näissä ajoittain kiristyvissä tunnelmissa tarvitaan Noki, joka ei itse ole aiheuttanut tunnelman kiristymistä millään tavalla, mutta siitä huolimatta lähtee tilanteen niin vaatiessa rakentamaan rauhaa hirmuisella kiirellä ja intensiteetillä.

Toimiva lauma on toimiva lauma. Ja minun laumani tapauksessa toimiva lauma mahdollistuu Kolan tiukalla ehdottomuudella, Nokin mielisteleväisyydellä ja Pikkarin luotolla Nokin rauhanrakennustaitoihin ja kunnioituksella Kolan kurinpitovoimaan. Lauma toimisi ilman Kolaa. Lauma toimisi ilman Pikaa. Mutta se ei toimisi kovinkaan joustavasti ilman Nokia.

Ei kommentteja: